loading...
مدهای مختلف
نازنین نازی بازدید : 9 چهارشنبه 26 تیر 1392 نظرات (0)
«رسم دستمال بيني، مربوط به ايراني است كه هنوز علم پزشكي در آن پيشرفت نكرده بود و جراحي دختراني كه پيش از ازدواج خود را "لو" داده بودند، رايج نشده بود.» سابقه جراحي هايمن يا پرده بكارت در ايران از نظر تاريخي داراي مبناي دقيقي نيست؛ چرا كه همواره پنهاني انجام مي شده و كمتر سخني از آن مي رفته است. به همين دليل، سابقه و ميزان رواج آن، ثبت نشده است. اما مي توان گفت به موازات افزايش آزادي هاي روابط دختران و پسران و گسترش روابط جنسي، اين نوع جراحي نيز افزايش داشته است. جراحي پنهاني، بدون استفاده از روش‌هاي علمي تغيير در هنجارهاي اجتماعي و سبك زندگي، افزايش روابط جنسي دختران و پسران را به همراه داشته است، اما همچنان بسياري از دختران و پسران، وجود هايمن (پرده بكارت) را به عنوان پيش شرطي براي ازدواج، مهم مي شمارند. به همين دليل، انجام جراحي ترميم هايمن در ايران رشد قابل توجهي داشته، به طوري كه به نظر مي رسد بسياري از ماماها و پزشكان متخصص زنان اين نوع جراحي را انجام مي دهند. فراگرفتن اين نوع جراحي به صورت تجربي است. به اين معنا كه فردي كه داراي اطلاعاتي در حد يك فوق ديپلم مامايي است، تنها با چند بار حضور هنگام اين جراحي، توانايي جراحي را پيدا خواهد كرد. جراحي كه شامل زدن چند بخيه است كه بيش از نيم ساعت وقت نياز ندارد و هميشه نيز در مطب و در ساعات خلوت انجام مي شود. خانم دكتر شيوا، كه خود نيز چند مورد جراحي هايمن انجام داده، مي گويد كه نبود منابع آموزشي سبب شده تا اين عمل، به صورت تجربي فراگرفته شود: «تمام منابع علمي پزشكي كه در دانشگاه ها تدريس مي شود، براساس منابع خارجي است و روش هاي خاص آن نيز تشريح شده است. به طور مثال براي جراحي هاي گوش، حلق، بيني و امثال آن روش هاي مختلفي وجود دارد كه هر كدام نيز تشريح شده است؛ اما از آن جايي كه اين نوع عمل در ديگر كشورها معنايي ندارد، هيچ منبع علمي براي آن موجود نيست. در فارسي هم اگر منابعي باشد، براي سرپوش گذاشتن بر روي اين موضوع، مخفي مانده و يا مي ماند و تنها از طريق تجربي مي توان اين كار را انجام داد.» در واقع هر كس شيوه خاص خود را به كار مي گيرد كه حاصل مشاهدات پيشين وي به عنوان دستيار پزشك بوده است. دستمزدهاي ميليوني براي چند بخيه براساس اظهارات دكتر شيوا، كل جريان عمل محدود به زدن چند بخيه است كه در نهايت منجر به خونريزي در شب زفاف شود. براساس نرخ بازار دارويي كشور، قيمت نخ بخيه ايراني ۶۰۰ تومان و خارجي آن سه هزار تومان است؛ اما هزينه زدن اين بخيه ها در نقاط مختلف تهران متفاوت است. هزينه اين عمل نيم ساعته كه همراه با بي حسي موضعي است، از ۲۰۰ هزار تومان تا هفت ميليون تومان در تهران متغير است. اين نوع نوسان قيمت بستگي به اين دارد كه مطب در كجاي تهران (شمال، شرق، غرب و يا جنوب) واقع شده باشد. در جراحي هاي ساده هزينه ها از ۲۰۰ هزار تا ۵/۱ميليون تومان متغير است؛ اما در جراحي هايي كه از روش هاي جراحي پلاستيك و ليزر به عنوان از بين بردن جاي بخيه استفاده مي شود، ارقام تا ۷ ميليون تومان نيز افزايش مي يابد. اين نوع جراحي ها نيز در مطب انجام مي شود و حدود ۵/۱ ساعت زمان مي برد. تنها امتياز آن اين است كه در اين شيوه، حتي پزشكي قانوني نيز متوجه ترميم هايمن نمي شود. رونق بازار اين ماماها به حدي است كه مامايي كه تا چند سال پيش در ورامين كار مي كرده، بعد از ارتقاي محل كارش به خيابان خراسان، پيروزي و بعد از آن ميدان هفت حوض، اكنون در جردن مطب داير كرده است. گروه سني مراجعان و انگيزه جراحي بسياري از پزشكاني كه اين عمل جراحي را انجام مي دهند، از گفتگو درباره آن، بخصوص با خبرنگاران پرهيز دارند. اين پزشكان كه مراجعان خود را هم با احتياط و صرفا در صورت داشتن معرف مي پذيرند، حتي اگر تاييد كنند كه اين در اين عمل جراحي شركت داشته اند، بلافاصله تاكيد مي كنند كه آن را صرفا در مواردي معدود براي دوستان و آشنايانشان، و فقط «به قصد كمك» انجام داده اند. از سوي ديگر، مراجعان هم تلاش مي كنند تا حد امكان هويت و مشخصات شخصي خود را پنهان نگه دارند و ردي از خود، برجاي نگذارند. در اين شرايط، نمي توان آمار درستي در خصوص سن مراجعان و يا تغييراتي كه ظرف سال هاي گذشته در اين خصوص داشته ارايه كرد؛ اما بر اساس حدس هايي كه برخي دكتران از روي چهره مراجعانشان زده اند، مي توان تخمين زد كه سن مراجعان از ۱۴ تا زير ۳۰ سال است. دكتر شيوا كه بيشتر مراجعانش دختران ۲۰ تا ۲۴ ساله بوده اند، علت تمايل دختران به انجام اين جراحي را نوعي «عذاب وجدان» و براي «تسكين روح» مي داند. «بيشتر دختراني كه به من مراجعه مي كنند، به دليل قرار گرفتن در شرايط عاشقانه و يا وابستگي به طرف مقابل تن به اين رابطه داده اند و پس از آن به دليل درگيري هاي روحي كه برايشان ايجاد شده و يا موقعيت ازدواجي كه برايشان پيش آمده، اقدام به جراحي مي كنند. اين دختران به نوعي، اخلاقيات برايشان اهميت بالايي دارد و درونشان ريشه دارتر است. اين گروه معمولاً از خانواده هاي مذهبي و سنتي هستند؛ اما گروه ديگري هستند كه روابط جنسي بخشي از زندگي شان است. اين گروه نياز و ضرورتي براي جراحي نمي بينند.» به اعتقاد دكتر مصطفي اقليما، رييس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران و بازرس مجمع انجمن هاي علمي گروه پزشكي، دليلي كه دختران را به اين نوع جراحي ترغيب مي كند، خانواده هاي سنتي و «متعصبي» است كه وجود هر رابطه اي را براي دخترانشان ننگ آور مي دانند. ببرخي از اين خانواده ها، اگر از روابط دوستي دخترانشان، حتي در سطحي ساده باخبر شوند، آنها را «دختران بدي» تلقي مي كنند كه بايد طرد يا مجازات شوند؛ مجازاتي كه در جامعه هاي بسته تر و سنتي تر، حتي تهديد به مرگ را هم شامل مي شود. تنهايي در اتاق جراحي دكتر شيوا مي گويد: «در اكثر موارد دختران تنها به مطب مراجعه مي كنند و حتي پسراني كه با آنها رابطه داشته اند نيز حاضر نيستند با آنها همراه شوند؛ شايد به اين دليل كه حاضر نيستند مسووليت عملي را كه انجام داده اند، برعهده بگيرند؛ حتي در شرايطي كه هزينه آن را خود پرداخت كرده باشند. در اين موارد نوعي اصرار از سوي پسر براي انجام اين عمل وجود دارد كه دليل آن "از سر باز كردن" دختر است.» او در خصوص «داستان سرايي»هاي دختران هنگام بازگويي شرح حال خود، مي گويد: «دختران در بدو ورود ابتدا سناريويي را كه از پيش طراحي كرده اند را مي گويند. اكثراً مي گويند كه يا وقتي از ديوار مي پريدند، ضربه خورده اند، يا با شدت به تخت خورده و يا زماني كه پدرش در حال تنبيه وي با چوب بوده، دچار اين اتفاق شده؛ اما پس از آن، گريه و ناله شان شروع مي شود و حقيقت را مي گويند.» حاكميت روش‌هاي سنتي در كنار روابط آزاد بسياري از پسرهاي نسل كنوني، روابط جنسي را جزيي اصلي و تفكيك ناپذير از دوستي هاي خود مي دانند و آن را روابطي طبيعي بر مي شمرند كه نشانه «رهايي از تفكرات پوسيده و سنتي» است. اما عمر اين باور، تا زماني است كه بخواهند شريك زندگي مشترك خود را انتخاب كنند. پسرهاي امروزي هنوز هم هنگام ازدواج خواهان دختري هستند كه پيش از آن رابطه اي نداشته است. از همين رو است كه هنوز هم همچون ساليان پيش، نامعمول نيست كه خانواده دختر و پسر، دختر را پيش از ازدواج نزد ماما ببرند تا از صحت و سلامت وي مطمئن شوند. دكتر شيوا مي گويد: «معمولاً دختراني كه دچار "مشكل" هستند، چند روز پيش از مراجعه همراه خانواده، به تنهايي مي آيند و با اعلام مشكل خود، درخواست مي كنند كه مساله پنهان بماند.» دكتر اقليما، مدعي است كه بخش عمده اي از مردان در يك رابطه به دنبال برقراري روابط جنسي هستند و احساسات و داشتن دوستي هم فكر برايشان بي ارزش است. او مي گويد: «بسياري از مردان با وجود آن كه با دختران زيادي دوست بوده و رابطه داشته اند؛ اما هنگام ازدواج به سراغ فردي مي روند كه چيزي از گذشته وي و روابطش نمي دانند و يا خانواده سلامت اخلاقي وي را تاييد مي كنند. در واقع ندانستن را بهتر از دانستن مي دانند و از سوي ديگر براي آن كه شنيدن دروغ برايمان لذت بخش تر است، دروغ را بهتر باور مي كنيم. دختران نيز به دليل شرايط نامناسب فرهنگي و اجتماعي كه وجود دارد، علي رغم آن كه به عنوان يك انسان بايد از لذت هاي زندگي بهره مند شوند؛ اما براي ادامه زندگي مجبور به پنهان كاري هستند. پس بسياري اقدام به جراحي مي كنند.» رييس انجمن علمي مددكاران اجتماعي ايران، معتقد است: «زماني كه قانون را مردان مي نويسند، همه چيز به نفع آنان و در جهت لذت بردن و جلب رضايت آنان است و در مقابل اين زن است كه بايد سركوب شود، زيبايي هاي خود را پنهان كند؛ چرا كه شهوت طلبي مردان به پاي آنان نوشته مي شود، غافل از اين كه اين مرد است كه با استفاده از روش هاي مختلف چرب زباني و بازي در نقش يك عاشق، به دنبال به دست آوردن زن است كه پس از بهره مندي نيز به سادگي وي را رها مي كند و زني را براي مدت ها شكست خورده، افسرده و نامطمئن نسبت به جامعه بر جاي مي گذارد.» با وجود آن كه در روابط دختران و پسران ظرف سال هاي گذشته تغييرات زيادي ايجاد شده، اما همچنان تفكر سنتي وجود دارد كه ريشه آن در مردان، قوي تر از دختران است. چه طي اين سال ها، دختران بسياري خود را با «تفكر نوي» آزادي روابط وفق داده اند و باور دارند كه اين روابط علاوه بر ارضاي يك نياز، براي افزايش عشق و علاقه لازم است و بايد از آنچه «تفكرات پوسيده مادربزرگ ها» مي نامند، گذر كرد؛ اما از سوي ديگر همچنان اين تفكر در مردان وجود دارد كه دختري كه امروز با تو است و تن به خواسته تو داده، فردا روز نيز مي تواند از آن ديگري باشد. دكتر اقليما، در اين زمينه نيز مي گويد: «در شرايطي كه بيشتر پسران مخصوصاً زير ۲۷ سال، رابطه جنسي را به طور كامل تجربه كرده اند، مي توان دريافت كه اين افراد با زنان و دختراني كه در همين جامعه هستند، رابطه داشته اند؛ اما با حذف و نديده گرفتن موارد خود، به سراغ فردي مي روند كه اطلاعاتي از وي ندارند، كه اين اين امر ناشي از عدم قبول واقعيات موجود و تمايل به ندانستن حقيقت و دروغ شنيدن است.»
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 122
  • بازدید سال : 310
  • بازدید کلی : 2,694